søndag 12. juni 2011

Den lange etappen

Jeg er opptatt av langdistansesykling og har trent på å holde ut lenge på sykkelsetet. Dagsturer på 25-40 mil har det blitt mange av. For meg er det både fysisk og mental trening. Jeg bryter alltid lange distanser ned i kortere avstander. Delmålene blir viktigere en hele etappen, og på den måten blir etappen til den lange, gode turen.

Jeg tror denne teknikken er god å ta med seg i mange andre sammenhenger. Store oppgaver er ofte lettere å ta fatt på når de brytes ned i mindre oppgaver.

Turens ingredienser

Jeg skal ut på en vidunderlig hard tur, men gleder meg!

Regn,sol,motvind,medvind,motbakke,nedoverbakke,sprukken asfalt,gode veier, brede veier,dårlige tuneller, brølende biler, farlige trailere, biler som sneier deg,som tuter, som smiler, som vinker, som sinker, som forurenser. Stille morgener, fuglekvitter, fluer i smunnen-æsj. Svette drikke, spise, pause, puls.

Pang! ---- punktering. Fikse. Hotellet, puh.spise spise, sove . sykle, sykle….

Restitusjon er avgjørende

Denne turen er ikke bare en reise gjennom landet og en fysisk prøve for meg , men det er en utprøving av et nytt restitusjonsopplegg basert på produkter med marine ingredienser. Underveis skal jeg bruke 5 forskjellige produkter som alle har det til felles at de er basert på høy kunnskap.

De viser også at det råstoffet som havet gir ikke bare kan spises som deilige retter, men de kan gi verdifulle produkter som i dette tilfelle til restitusjon i en idrettsammenheng.

Jeg skal blande ut pulver med vann og bruke dette underveis. Jeg skal benytte et recoveryprodukt ved slutten på hver dagsetappe. Jeg skal bruke spesielle salver for å unngå slitasjeskader i setet og musker. Det bergensbaserte selskapet Science in Nutrition har utviklet og markedsfører produktene. Selskapet er under registrering.

Løypemeldinger - Et daglig dikt!

Jeg skal daglig fortelle litt om hvordan denne turen oppleves fra et steinhardt sykkelsete. Om jeg får inspirasjon ril å lage noen dikt underveis så vil jeg forhåpentligvis finne ordene til det.

Odd

5 kommentarer:

  1. God tur Odd, heia heia.

    Klem fra kollagen din Tanja

    SvarSlett
  2. Å realisere en drøm. Imponerende, god tur!! Inge

    SvarSlett
  3. Dette klarer du helt fint og du deler opp i delmål.

    Her kan du lese mer om våre erfaringer:
    http://bikeaustralia2011.blogspot.com/

    http://www.aftenbladet.no/fritid/reiser/article631433.ece

    Øystein

    SvarSlett
  4. Heia Odd
    Lykke til og god tur. Helsing ingebjørg Godfisk

    SvarSlett
  5. Hvordan er formen? Ser at været er ganske bra, litt kaldt, men det tåler du vel!

    Styret i Fiskeriforum Vest hilser så masse!

    Vi er stolt av deg!

    SvarSlett